Sider

torsdag 21. oktober 2010

Plommelikør med en anelse nysnø

Plutselig ble det vinter; minusgrader og snø. Juni var også relativt kald og hustrig i Trøndelag, så plommeblomstringen kom sent igang i år. Vi har ventet siden slutten av august og diskutert frem og tilbake om plommene kommer til å bli modne før vinteren meldte sin ankomst. De kom ikke helt i mål i år.
I går kveld, i skumring og nysnø, gikk vi ned i hagen for å prøve å redde noen av plommene, slik at vi kunne forsøke oss på plommelikør til jul og kanskje noen syltede plommer.

Med kald snø nedover nakken som innsats fikk vi plukket noen plommer, nå har de ligget natten over til tørking og temperering og er klar til å bli dekket med sprit og sukker:

Plommelikør, forsøk I
i et 1.5 l sylteglass la vi:

ca. 500 g plommer uten sten
4 plommestener (som vi ikke knuste, iboende skepsis til knuste plommestener)
300 g sukker
2 vaniljestenger, delt (de var litt tørre, men regner med at spriten gjør sitt til å få ut smaken)
3.5 dl 60% sprit (fra polet)






Mens vi venter på at sukkeret løser seg opp, setter vi


Plommelikør, forsøk II
i et 1.5 l sylteglass la vi:

ca 500 g plommer uten sten
300 g sukker
2 kardemomme "pods"
1/2 kanelstang
2 stjerneanis
2 nellikspiker
3.5 dl 60% sprit (dvs. resten av flasken fra polet)



Planen er å snu glassene daglig til sukkeret er løst opp og deretter vente minst et par måneder. Forhåpentligvis blir det plommelikør til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål. :)