Så da blir det pizza.
Sausen lager vi av
1 boks grovhakkede tomater, som kjøres i blenderen til purè
1 fedd hvitløk
Litt salt, pepper, oregano, chili og koriander knuses i morter.
Ha ingrediensene i en kjele og reduser til passende konsistens. Vi lar den vanligvis redusere ganske mye, slik at pizzaen ikke blir for fuktig.
Deig til ca 3 små pizzaer (porsjonspizzastørrelse)
25 g fersk gjær
2.5 dl lunkent vann
litt salt (1 ts)
en klype sukker
hvetemel til deigen får riktig konsistens (5-8 dl)
2 ss olivenolje eller solsikkeolje
La pizzadeigen heve til dobbelt størrelse. Kjevl ut og hvis du tør - kast den opp for å få deigen tynn i midten.
(For meg var det nesten like vanskelig å få tatt bilde av deigen i luften, som det er å slenge den opp i luften. Det er mannen i huset som står for kastningen, lager jeg pizza, blir den kjevlet)
Fordel et tynt lag med tomatsaus på pizzaen.
Ha ost rett på tomatsausen. Fyllet skal oppå osten. Hos oss er det bare kjøttdeig som får være under osten.
Stek pizzaen på full guffe. Så varmt som ovnen kan. Vår blir ca 250 grader varm, vi steker på varmluft med undervarme og steker i ca 7 minutter. Vi steker pizzaen på en stenplate. Det er viktig at platen står i ovnen når du slår den på, ellers kan den sprekke. Vi har prøvd å steke rett på platen, men har funnet ut at det er enklere å bruke et bakepapir.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål. :)