Sider

søndag 15. august 2010

Ripssorbet del I

Den dårlige samvittigheten har stått i kjøleskapet hele helgen, mens vi tok en liten utvidet ferie til Østersund.

Nå er den usukrede ripssaften tatt frem fra mørket og planen er å lage en base for sorbet som kan fryses ned og tas frem når sorbetlysten melder seg. For å få en ordentlig intens ripssmak, reduserer jeg ripssaften til det halve.

2 liter rips saft reduseres til 1 liter og skummes av. Jeg silte den også gjennom en finmasket sil for å få en renest mulig saft.
Saften avkjøles og fryses deretter ned i to halvliters posjoner.

Når lysten melder seg, tenkte jeg å prøve denne oppskriften på ripssorbet

2.5 dl vann

2.5 dl  sukker
5 dl usukret ripssaft
smak til med litt limejucie (1 ss)

Vann og sukker kokes opp. Småkok til alt sukkeret har løst seg. Avkjøl til romtemperatur. Bland inn ripssaft og limejuice. Avkjøl i kjøleskap.
Lag sorbet i iskremmaskin. Oppbevares i fryser når den er ferdig. Tin litt før servering, sånn at sorbeten får en myk, fløyelsaktig konsistens.

For å få til en sorbet som smelter litt langsommere, kan man tilsette litt gelatin. Glukose eller honning gjør at sorbeten blir "mykere".



De hvite ripsene nede i hagen hadde også blitt modne i løpet av helgen, og er nå plukket og renset. Lurer fortsatt litt på hva jeg skal lage av dem. Hvit ripsgelé hadde vært gøy, det har jeg aldri smakt eller sett før, men saftkokeren er i sommerhuset, så det spørs vel om det ikke blir sorbet av de hvite ripsene også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål. :)